פרוייקט של יישום חומר לימוד בפיזיקה (אופטיקה וגלים) באמצעות תכנון ובניית כלי נגינה, בתהליך מתמשך של למידה והתנסות, חקר וגילוי, הנאה ועניין, והרבה מוסיקה ופיזיקה.


היוזמה “שומעים את הפיזיקה” מביאה לידי ביטוי את הקשר בין פיזיקה למוזיקה באמצעות בניית מודלים של כלי נגינה שונים ומגוונים המתבססים על העקרונות הפיזיקליים שאותם למדו התלמידים בכיתה.

בשנת 2013 היוזמה ‘שומעים את הפיזיקה’ זכתה לתמיכה וליווי הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, התומכת במורים יזמים פורצי דרך במערכת החינוך הפורמאלית. לאור הצלחת היוזמה, בשנת 2014 זכתה היוזמה לשנת ליווי נוספת במסגרת הקרן.

unnamed

כל קבוצת תלמידים תכננה ובנתה כלִי נגינה אחר – גיטרה חשמלית, גיטרה קלאסית, חליל פאן, חלילית, כינור חשמלי ומשרוקיות בעלות אורך שונה המפיקות תדרים שונים. חלק מכלי הנגינה תוכננו ועוצבו בתוכנת עיצוב, ולאחר מכן והודפסו במדפסת תלת מימד.

pict_05
סדנת בניית גיטרות עם מוסיקאי אמן, הבונה כלי נגינה

הלימוד ועבודת התכנון והבנייה של כלי הנגינה ארכה כחצי שנה. במהלכה התלמידים שמעו הרצאות אורח בנושאים הקשורים לגלים (רופא אזניים, בונה גיטרות, מוסיקאים המנגנים על כלי נגינה לא קונבנציונליים ועוד), חקרו וביצעו ניסויים רבים במעבדה כדי להבין את הפיזיקה של כלי הנגינה אותו הם בונים, קראו מאמרי רקע, התמודדו עם מתמטיקה גבוהה לצורך ההבנה הפיזיקלית של כלי הנגינה, הכירו אומנים המתמחים בבניית כלי נגינה שסייעו להם לבנות את כלי הנגינה, ביקרו במוזאוני מדע ועוד. לאחר השלמת הבנייה של כלי הנגינה הציגה כל קבוצה את עבודתה בפני תלמידי הכיתה, בפני ההורים ובפני תלמידים מבתי ספר אחרים (כולל תלמידי חינוך מיוחד).

הלמידה בדרך זו חווייתית ומהנה יותר, והיא מפחיתה את הרתיעה ממורכבות החומר התיאורטי. במהלך הפרו

נגינה על כינור שתוכנן ע"י תלמידי מגמת הפיזיקה והודפס במדפסת תלת מימד
נגינה על כינור שתוכנן ע”י תלמידי מגמת הפיזיקה והודפס במדפסת תלת מימד

ייקט התלמידים רוצים להבין טוב יותר את הנוסחאות שנלמדות בכיתה, כדי להיות מסוגלים לתכנן לעצמם את כלי הנגינה הייחודי שלהם.

מקהלת ביה”ס ומקהלה נוספת ביצעו יצירות שעובדו במיוחד,  בעזרת כלי נגינה שנבנו ע”י תלמידי מגמת הפיזיקה. ‘על הדרך’ תלמידי המגמה גילו אצלם כשרונות מוסקליים בשירה ובנגינה ואף החלו לשיר במקהלת בית הספר ולנגן בכלי נגינה שונים.

הפרוייקט הצליח להוריד את הפיזיקה מתאוריה ונוסחאות אל העיניים והידיים של התלמידים, ולהפוך את חווית הלימוד למעניינת, מזמינה, משתפת, מאתגרת ומסקרנת. היוזמה הוכרה ל-2 יחידות בבגרות בפיסיקה של 5 יחידות, וזכתה בפרס הקרן ליוזמות חינוכיות.

מאחורי המיזם
המורים איציק גווילי – מורה לפיזיקה, ועופר לווינגר – מורה למוסיקה, ביה”ס ממ”ד שפירא, נתניה.
askizik1@walla.co.il