חיבור התלמידים לסביבתם הטבעית, תוך התמקדות בציפורים וצפרות. התכנית פותחה ע”י מורה והיא כוללת פיתוח מיומנויות חקר באמצעות תצפיות על ציפורים בסביבת בית הספר והיישוב (וכן במקומות מרוחקים יותר), צילום ציפורים, זיהוי ציפורים ותיעוד שלהן, יצירת מאגר מידע להכרות ולהשוואה בין ציפורים, ועוד, וכן פעילות אקטיבית של התלמידים להגנה על ציפורים – הדרכת תושבים, הקמת תיבות קינון ותחנות האכלה, הפקת מגדיר ציפורים אינטרנטי, ועוד.

מילות מפתח: , ,

היוזמה באה לחבר בין התלמיד לסביבה הטבעית שלו, ולגרום לו לרצות ולשמור על אוצרות הטבע הקיימים בה. היוזמה מתמקדת בציפורים, ובמסגרתה התלמידים יוצאים לסיורים להכרת ציפורי האזור, צילום הציפורים לצורך תיעוד, איסוף מידע והשוואה. בנוסף התלמידים מקימים תיבות קינון ותחנות האכלה, בכדי להגדיל את מספר הציפורים ומספר המינים. כחלק מהלמידה החווייתית התלמידים מכינים מצגות ומדריכים הורים ותלמידים אחרים בסיורים באזור, ויוצרים מגדיר ציפורים ממוחשב המורכב מצילומים ומחומרים נוספים שאוספים התלמידים.

בשנת 2013 היוזמה ‘ציפורים בחצר הבית’ זכתה לתמיכה וליווי הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, התומכת במורים יזמים פורצי דרך במערכת החינוך הפורמאלית. לאור הצלחת היוזמה, בשנת 2014 זכתה היוזמה לשנת ליווי נוספת במסגרת הקרן

unnamed

מאחורי המיזם
היזם והמוציא לפועל הוא המורה מוסטפא מוררה, מורה למדעים בביה”ס יסודי קהילתי טאהא חוסין, שבערערה.
מוסטפא הוא מורה חובב טבע שאוהב במיוחד ציפורים, שמהן, לדבריו, ניתן ללמוד גם על החיים ועל בני האדם. אחרי שהדביק את משפחתו בתחביב, החל מוסטפא לחלום שגם אנשים נוספים ישנו את הגישה שלהם כלפי ציפורים, יתלהבו מהן, יסיירו בטבע כדי להנות מהן, ובעיקר שילדים יכירו אותן ויהיו מאושרים מכך. מוסטפא החל ביוזמה עם קבוצה קטנה של תלמידים, איתם הוא הסתובב ברחבי הכפר בשעות לא שגרתיות. עם הזמן הורים התעניינו, הקבוצה גדלה,  והסיורים התרחקו גם למושבים ולקיבוצים שבקרבת הכפר. פרס כספי ליוזמה מצטיינת, של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, אפשר לרכוש ציוד לתצפיות ולצילום ציפורים מרחוק, ועולם שלם נגלה לתלמידים. המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט”ח) עזר בארגון החומר שאספו התלמידים, והצגתו במאגר אינטרנטי שמהווה מקור מידע למגזר הערבי.

לאתר האינטרנט של הפרוייקט, הכולל את מאגר הציפורים